Karvisella on kissanpäivät joka päivä. Mikäs sen mukavampaa kuin
viettää aikansa mouruamalla aidan päällä, juomalla vahvaa kahvia, pakoilemalla
maanantaita, potkimalla isäntä Eskon toista lemmikkiä Osku-koiraa alas
pöydältä, katselemalla laatuviihdettä telkkarista, ärsyttämällä naapurin
koiraa, kiusaamalla Arlenea tämän etuhampaiden välissä olevasta raosta, vahtaamalla
pikkulintusia ulkona olevassa juoma-astiassa, pakoilemalla Eskon
pakkomielteistä tarvetta viedä kissaansa ihastuttavan eläinlääkärin luo tarpeettoman
usein rutiinitarkastuksiin sekä, niin, nukkumalla ja ahmimalla erinäisiä
ruoka-annoksia, varsinkin lasagnea. Mutta muistakaakin: ei anjovista pizzaan!
Olen lukenut Karvinen-sarjakuvaa jo silloin, kun en
varsinaisesti vielä edes lukenut sarjakuvia systemaattisesti harrastuksena. Karvinen
on yksi ensimmäisiä sarjiksia, jotka tutustuttivat minut strippimuotoiseen
kerrontaan, joka itseasiassa opetti omalta osaltaan minua lukemaan. Muistan
kantaneeni kirjastosta kassikaupalla Karvisia lukuinnostukseni ensimmäisinä
vuosina, joten nostalgia-arvot ovat siis taivaissa. Käsittääkseni monet
sarjakuvaharrastajat hieman aliarvostavat tätä Jim Davisin vuonna 1978 luomaa
laiskaa ja ruoalle persoa oranssia kissahahmoa. Saattaa olla, että suorastaan
inhoavat, pitävät jo vuosikymmeniä jatkunutta sarjaa loppuun kaluttuna ja
itseään toistavana. Osittain olen heidän kanssaan samaa mieltä, mutta niin vain
lämpimät nostalgia-aallot kulkivat pitkästä aikaa lukiessani sydänläppäni
lävitse, ja huomasin hörähteleväni useampaankin otteeseen jollekin sinänsä
typerälle puujalkavitsille. Lapsuuden taika oli säilynyt huomattavasti paremmin
kuin esimerkiksi Disneyn tuotosten tapauksessa.
Tämä Paksu-Karvinen oli hauska formaatti. Yhdessä niteessä
oli koottuna kolme eri kirjasta, joten luettavaa on yhden minialbumin sijaan
kolme minialbumia. Kerrassaan houkuttelevaa! Kolme yhden hinnalla! Ja kuinka
hienovaraisesti kustannusyhtiö Otava onkaan sitonut formaatin sankarimme
kaikkein määrittävimpään ominaisuuteen eli paksuuteen/lihavuuteen. Kyllä
90-luvulla vaan osattiin nuo markkinoinnilliset keinot niin, että sekä
kustantaja että lukija saattoivat kokea olevansa tyytyväisiä. Paksu-Karvisia siis
julkaistiin 90- ja 2000-lukujen taitteessa, ja tämä jälleen kerran
antikvariaatista myöhemmällä iällä haalimani Paksu-Karvinen on järjestyksessä
kuudes. Se sisältää minialbumit Karvinen pyöristyy silmissä, Karvinen panee
läskiksi ja Uuma esiin. En ole koskaan tullut selvittäneeksi, että millä
metodeilla näitä kokooma-albumeja on työstetty, ja että ovatko esimerkiksi
kokoelmien nimet suoraan käännettyjä, vai onko Otavan julkaisuoikeudet
mahdollistaneet oman, ilmeisesti kuitenkin suhteellisen kronologisen julkaisujärjestyksen.
Mielenkiintoisia asioita, joita tulee ajatelleeksi vasta aikuisena. Saattaa
kuitenkin olla myös niin, että jotain lapsuuden lukukokemuksen uutuuden
viehätyksestä ja elämyksellisyydestä on tällöin menetetty, jos asioita liikaa
selvittää ja analysoi tällaisista näkökulmista.
Monesti suuren menestyksen saavuttaneista sarjakuvista
tehdään myös animaatioita. Suomenkin televisiossa on esitetty Garfield and
Friends -sarjaa, ja pikkupoikana muistan sitä useasti televisiosta katselleeni.
Täytyy kuitenkin sanoa, että minulle Karvinen on ensisijaisesti sarjakuva,
joten animaatio tuntuu näin jälkikäteen ajateltuna melkoisen tarpeettomalta.
Eräs omasta mielestäni hauska mielleyhtymä on kuitenkin se, että Karvisen
ääninäyttelijänä vuoteen 2001 asti toimineen Lorenzo Musicin (!) ääni tuo
minulle jollain kummallisella tavalla mieleen Kurt Cobainin puheäänen. Sekä
Karvinen että Cobain artikuloivat laiskasti samoilla äänenpainoilla, ja
äänensävyissäkin on mielestäni paljon samaa. Tämä saattaa olla vain henkilökohtainen
tulkinta, mutta tällaiset sinällään irrationaalisilta vaikuttavat mielleyhtymät
ovat minulle populaarikulttuurin ydinmehua. On kerrassaan suurta hupia
yhdistellä omassa päässään keskenään yllättäviä elementtejä.
Karvisen kaltainen hahmo, tai paremminkin ilmiö, on oivaa käyttövoimaa myös erinäisille parodisille tulkinnoille. Mieleeni tulee äkkiseltään kaksi tällaista: sarjakuvataiteilija Jyrki Nissisen Yli 10 000 koiran koiranäyttely -teoksessa käyttämä päähenkilö nimeltä Bart Karviainen, joka on jonkinlainen kummallinen ristisiitos Karvista ja Bart Simpsonia, sekä jokunen vuosi sitten internetissä ilmestymisensä aloittanut verkkosarjakuva Garfield minus Garfield, jossa stripeistä on retusoitu digitaalisesti kissa Karviset pois. Jäljelle jää vain Eskon monologi, jolloin Eskon repliikit alkavat näyttäytyä melkoisen oudossa, jopa mielenvikaisessa valossa. Näitä strippejä julkaistiin suomeksikin, ja muistan haalineeni kyseisen minialbumin Tampere kuplii -tapahtumasta joitain vuosia sitten. Luin teoksen heti paluumatkalla junassa ja totesin, että vaikka idea oli minusta hauska, niin vitsi myöskin kulahti suhteellisen nopeasti. Säilytin teosta ennätyksellisen lyhyen ajan, ja kannoin sen antikvariaattiin kun ostotapahtumasta oli kulunut vain vajaa viikko. Sarjakuvatapahtumien ja samanhenkisten ihmisten keskellä ei aina muista esimerkiksi kirjastojen olemassaoloa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti