Brittiläinen Warren Ellis on varsin kaksijakoinen
käsikirjoittaja. Toisaalta hänen keskeisimmät sarjansa kuten
Transmetropolitan, Planetary ja The Authority ovat modernin länsimaisen
sarjakuvan arvostetuimpia teoksia, mutta toisaalta Ellis suoltaa liukuhihnalta
keskinkertaisia supersankaritarinoita Marvelille ja DC Comicsille. Ellisistä on
kuitenkin sanottava se, että hän toimii näin täysin tietoisesti, jopa
aavistuksen verran häikäilemättömästi. Jollainhan sitä täytyy leipänsä ansaita,
joten miksi ei sitten kirjoittaisi omilla standardeillaan puolivillaista
mätkettä ja mäiskintää kun siitä kerran maksetaan. Ellisin puolustukseksi on
sanottava myös se, että hänen keskinkertaisinkin tarinansa on parempi kuin 90
prosenttia nykyisistä supersankaritarinoista. Jos itse olisin arvostettu ja
asemani vakiinnuttanut sarjakuvakäsikirjoittaja, toimisin täsmälleen samalla
tavalla.
Tämä vuosina 2005 - 2006 ilmestynyt kuusiosainen minisarja Iron Man: Extremis
edustaa Ellisin parempaa puolta supersankaritarinoistaan. Olisin valmis jopa
menemään niin pitkälle, että julistan tämän viimeiseksi hyväksi Marvel-tarinaksi.
On ollut aivan uskomattoman haikeaa seurata lapsuuden (super)sankareiden
2000-luvulla alkanutta alennustilaa. Nykyisin minulle on valtavan suuri kynnys
edes yrittää tutustua johonkin uuteen supersankarisarjaan. Pettymään siinä vain
joutuisi. 2010-luvulta en osaa mainita kuin yhden itseäni suuresti
miellyttäneen sarjan: W. Haden Blackmanin ja J.H. Williams III:n Batwoman.
Mutta siihen palattakoon myöhemmin. Iron Mania eli kotoisemmin Rautamiestähän
tämän kirjoituksen piti käsitellä.
Extremis-tarinaa kaavailtiin ikään kuin uudeksi aluksi ja
modernisaatioksi hahmolle, ja tässä tavoitteessaan se ihan mukavasti
onnistuukin. Warren Ellis on uransa warrella kunnostautunut erinomaisena
scifi-tarinoiden kirjoittajana, joten on hienoa, että nuo elementit ovat
etusijalla tässäkin tarinassa, ja ylenpalttinen supersankareiden folklore on
taka-alalla. Rautamiehen aiempiin vaiheisiin ei esimerkiksi viitata kuin välillä
ohimennen, joten tämä lähestymistapa jättää tilaa Ellisin omille
ideoille. Ne ideat ovat pääosin todella omaleimaisia. Niin omaleimaisia, että
Ellisin henki vaikuttaa vahvana Marvelin kolmessa Iron Man -filmatisoinnissa.
Ellis on myös mestari spekuloimaan teknologian mahdollisuuksilla, ja upottamaan
niitä tarinoidensa elementeiksi. Tästäkin tarinasta on viihteellisyydestään
huolimatta löydettävissä transhumanistinen ajatus ihmisen ja teknologian fyysisestä
yhteenliittymästä. Ihmisliha muuttuu vähitellen konelihaksi teknologian
kehittyessä. Kehityksen suuntaa puolestaan ei kukaan voi tietää, ja paitsi että
tämä toimii erinomaisena tarinakomponenttina, tarjoaa se myös pähkinän
purtavaksi ihan täällä reaalimaailmassakin. Ehkäpä ihminen kuitenkin olisi
onnellisimmillaan eläessään mahdollisimman alkuvoimaisesti keskieurooppalaisen
villin ja koskemattoman metsän siimeksessä vailla nykyajan härpättimiä ja
hörpöttimiä. Tai sitten ei.
Supersankareiden yksi keskeisin määrittävä piirre on heidän
asunsa. Rautamies tarjoaa tällaisen elementin tutkailemiseen aivan omanlaisiaan
mahdollisuuksia, ja niitä mahdollisuuksia Ellis toden totta sitten
tutkaileekin. Alun perin
miljadööri-tiedemies-asetehtailija-playboy-alkoholisti-supersankari Anthony
”Tony” Stark kehitteli Rautamiehen asun selvitäkseen hengissä sydämeen
ajautuneesta kranaatinsirpaleesta vietkong-terroristi Wong Chun vankileirillä.
Stark onnistui kehittelemään haarniskaa aivan Wong Chun silmien alla niin, että
kykeni pakenemaan, pelastamaan itsensä ja aloittamaan dualistisen supersankarin
ja miljardööri-playboy-tiedemiehen elämänsä. Ellis on modernisoinut
Extremisissä Rautamiehen syntytarinaa niin, että sieppaajina toimivatkin
Afganistanin Taleban-terroristit, jotka yrittivät pakottaa Starkin
kehittelemään heille superaseita. Ei siis väliä sillä, että onko kyseessä
Vietnamin sota vai 9/11: Yhdysvaltain edut huutavat ajassa kuin ajassa turvakseen
lisää aseita, ja siinä sivussa pitäisi saada yksi juoponsydänkin taas sykkimään
oikeassa maailmanrytmissä.
Tarinan nykyisyydessä tiedemiehet Aldrich Killian ja Maya
Hansen ovat kehittäneet nanoteknologisen Extremis-ruiskeen, joka toimii kuin
virus. Kun Extremis-litkua injektoidaan ihmiseen, niin se uudelleenohjelmoi elintoimintoja
niin, että ihmiselle voidaan luoda yli-inhimillisiä voimia. Tällainenhan
luonnollisesti kiinnostaa maailmanpoliisina toimivaa supervaltaa, joten Killian
ja Hansen ovat saaneet projektilleen avokätistä rahoitusta valtiolta. Jossain
vaiheessa valtio kuitenkin päättää lakkauttaa projektin rahoittamisen, ja
tapahtuu vieläpä niin ikävästi, että Extremis päätyy terroristien käsiin.
Maailma täytyy jälleen kerran pelastaa, joten Maya Hansen päättää kilauttaa vuosien
takaiselle rautapöksyiselle hoidolleen Killianin ensin tapettua itsensä
tunnontuskissaan. Sitä tarina ei valitettavasti kerro, että minkälaisia pöksyjä
neiti Maya Hansen itse käyttää. Kuvituksesta voi tosin päätellä jotain, mutta
esimerkiksi se jää epäselväksi, että onko kyseessä denim- vai samettikankaiset
housut. Noh, jättäähän tämä ainakin tilaa mielikuvitukselle, kun Maya Hansenin
pöksyjen materiaali ei ole yhtä selkeästi määritelty kuin Rautamiehen haarniska.
Kuvittaja Adi Granov tekee hienoa työtä. Jälki on
maalauksellista ja tasavahvaa, ja sommittelut ja rytmitys toimivat saumattomasti
Warren Ellisin käsikirjoituksen kanssa yhteen. Siitäkin huolimatta, että
tällaisella tarinalla ei ole mitään kauhean syväluotaavaa sanottavaa
ihmismielen raadollisuudesta ja ristiriitaisuudesta, saavat Ellis ja Granov
homman toimimaan saumattomasti kuin Tony Starkin hitsauskolvin konsanaan. On
aina mukavaa lukea ammattilaisten aikaansaannoksia, vaikkei mistään elämää
suuremmasta taiteesta kysymys olisikaan. Viihteelläkin on oma sijansa, ja
Warren Ellisin tarinat ovat omaperäisyytensä lisäksi useasti myös viihdyttäviä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti