1a.)
Olen taipuvainen ajattelemaan, että eräässä mielessä olen
käyttänyt nykyistä sosiaalista mediaa muistuttavia palveluja jo
yläasteaikoinani 2000-luvun alussa. Tällöin internet oli jo vakiinnuttanut
asemaansa nuorten keskuudessa, ja livenä tapahtuvan kanssakäymisen lisäksi
olimme kaveripiirin kanssa tekemisissä myös verkossa.
Itse käyttämiäni yhteydenpito- ja yhteisöpalveluja olivat
esimerkiksi mIrc, ICQ, sekä erinäiset chat-palvelut, joista eniten muistan
käyttäneeni radiokanava KissFM:n ja vuosina 1995 - 2001 mtv3-kanavalla esitetyn
Jyrki-ohjelman chatteja. Nämä olivat ensimmäisiä palveluja, joiden välityksellä
olin tekemisissä internetin välityksellä myös muiden kuin oikeassa elämässä
(internet-slangilla ilmaistuna IRL, ”in real life”) tuntemieni ja päivittäin
tapaamieni ystävien, tuttavien ja perheenjäsenten kanssa. Internet Relay Chat
ja ICQ-palveluissa olin enimmäkseen tekemisissä tuttujen kanssa, KissFM:n ja
Jyrkin chateissa puolestaan tuntemattomien nettipersoonienkin.
Muutamaa vuotta myöhemmin tutustuin musiikkiharrastukseni
myötä MySpace-palveluun, jossa tutuillani oli niin ikään käyttäjäprofiileja.
Itse en syystä tai toisesta koskaan rekisteröitynyt MySpaceen, mutta seurasin
suosikkiartistieni – sekä vähän niiden tuttavienkin – sivuja aktiivisesti.
Minulla on tuntuma, että Facebookin tulon myötä MySpace hieman näivettyi,
vaikka palvelu on ainakin nimellisesti olemassa vieläkin. Nykyään MySpacen
roolin musiikkiharrastukseni suhteen täyttää bandcamp-palvelu, jossa olen
tuottanut omaa sisältöäni. Halutessaan siihen voi tutustua täällä:
https://markotapani.bandcamp.com/
https://www.goodreads.com/user/show/22073006-marko-kankaanp
Näiden palvelujen lisäksi minulla on myös Facebook-tunnuksilla luotu Instagram-tili, mutta en ole vielä aivan keksinyt, että miten alkaisin sitä käyttää. Todennäköisesti tämä selviää jossain vaiheessa.
Goodreads valikoitui kirjoitukseni aiheeksi siksikin, että
se on varsin näppärä some-palvelu kirjastotyöntekijälle. Työskentelen siis
kirjastotyöntekijänä, ja tällä valinnallani koetan oppimistehtävän
suorittamisen lisäksi hahmotella, että miten Goodreads voisi soveltua
käytettäväksi myös työtehtävissäni Porin kaupunginkirjastossa. Goodreads
liittyy kirjastomaailmaan sikälikin, että ymmärtääkseni suuren suosion
pääkaupunkiseudulla saanut Helmet-lukuhaaste on saanut lähtölaukauksensa
nimenomaan Goodreadsin inspiroimana. Tämä käsitykseni voi toki olla väärä, joten
faktana en sitä tässä yhteydessä halua esittää.
Kirjastotyöntekijän tehtäviin lukeutuu aineistopromootio,
ns. kirjavinkkaaminen. Viimeksi olen hyödyntänyt Goodreads-palvelua niin, että
järjestin viiden tähden arvoisiksi pisteyttämäni kirjat näkymään listauksessa
ensimmäisenä, ja poimin sieltä omat esimerkkini kirjaston yhteiseen
vinkkauslistaan, joka sitten toimitettiin eteenpäin sähköpostitse kunnan
työntekijälle. Tämä kirjaston vinkkilista ilmestyy syksyllä 2021 osana kunnan
kerran vuodessa julkaisemaa promootiolehteä, jossa esitellään kuntapalveluja.
Tänä päivänä sosiaalisen median palveluja on
valtavasti. Itselleni tuntemattomia,
vain nimen tasolla tuttuja ovat esimerkiksi TikTok, Snapchat, LinkedIn, Reddit,
Tumblr, Flickr, Pinterest ja Jodel. Näihin palveluihin törmää jo aivan
yksinkertaisilla google-kuvahauilla, mutta syystä tai toisesta en ole tullut
rekisteröityneeksi niihin.
Varsinkin LinkedIn olisi mainio tapa verkostoitua, koska
palvelussa on mahdollista listata selkeässä muodossa oma koulutus- ja työtausta
sekä CV. Ihan omassa tuttavapiirissäniKIN olen kuullut tapauksista, että
palvelun kautta on otettu yhteyttä, ja tämä yhteydenotto on johtanut
työhaastatteluun ja lopulta työsuhteeseen. En näe yhtäkään syytä, että miksi
LinkedIn ei voisi hyödyttää myös kirjastotyöntekijää. Useilla
kirjastotyöntekijöillä jo LinkedIn-profiili onkin, vaikka kirjastojen rekryt
ainakin vielä toistaiseksi tapahtuvat enimmäkseen kuntien omilla sivuilla tai
keskitetysti kuntarekry-palvelussa.
Kuvapalvelut, kuten Flickr, Tumblr ja Pinterest puolestaan
parantaisivat kirjaston näkynyyttä verkossa entisestään, jos ne otettaisiin
kasvavissa määrin käyttöön. Palvelut mahdollistaisivat näkyvyyden lisäksi
tehostetun aineistopromootion, eli juuri sen kirjavinkkaamisen ja lukemaan
innostamisen, joka on yksi kirjastosektorin tärkeimpiä tehtäviä.
1b.)
Tähän tehtävän osioon valitsin Porin kaupunginkirjaston
organisaation, jossa työskentelen, sekä kirjakustantamo Liken. Kunnalliselle
kirjastolle sekä kirjakustantamolle on luontevaa tuoda esiin toimintaansa
sosiaalisen median kautta. Ammatillisessa mielessä kirjasto on minulle looginen
tarkastelun kohde myös somen näkökulmasta, ja kirjakustantamot puolestaan ovat
niitä keskeisimpiä yhteistyötahoja, joiden kautta aineistoa kirjastoihin
hankitaan. Like kustannuksen suhteen minulla on oma henk.koht. mieltymys; olen
aina tykännyt Liken kustannusprofiilista. Tarkastelen ensin Porin
kaupunginkirjaston käyttämiä somepalveluja, ja tämän jälkeen Like kustannuksen.
PORIN KAUPUNGINKIRJASTO
Porin kaupunginkirjasto on aktiivisimmin läsnä sosiaalisen
median palveluissa Facebook ja Instagram. Lisäksi ko. organisaatiolla on
YouTube-tili, mutta YouTube-tilin käyttäminen on aloitettu vasta tammikuussa
2021, ja tililtä toistaiseksi löytyvät kuusi videota liittyvät teemalliseen
Harry Potter -tapahtumaan. Tulevaisuudessa YouTube-tili voisi siis olla
kehittämiskohde.
Sisäpiiritietojeni mukaan Porin kaupunginkirjaston toiminta
sosiaalisessa mediassa toimii niin, että kaupunginkirjastossa, eri
toimipisteissä työskentelevät, kirjastolaiset toimivat someryhmissä, jotka
vastaavat sosiaalisen median päivittämisestä vuorokuukausin. Toiminta on
keskitetty Facebookiin ja Instagramiin. Ajatuksena tässä lienee, että näiden
somepalveluiden kautta olisi tavoitettavissa runsain mahdollinen lukumäärä eri
asiakasryhmiä, koska Facebook ja Instagram ovat vakiintuneita ja laajimmalle
levinneitä sosiaalisen median palveluita. Oma kysymykseni kuuluukin, että
riittääkö se? Olisiko Porin kaupunginkirjastolla tavoitettavissa vielä lisää
asiakasryhmiä, jos sosiaalisen median kenttää laajennettaisiin. Tämä on
luonnollisesti resurssikysymys, eikä minulla yksittäisenä työntekijänä ole
tarjota yksiselitteistä vastausta, vaan kyseessä on asia, jota pitäisi lähteä
selvittämään kokeilemalla.
Facebookissa ja Instagramissa Porin kaupunginkirjasto on
kuitenkin aktiivinen, ja postaukset kiinnittävät asiakkaiden huomiota. Tämä
lienee pääasia.
Facebookissa tiedotetaan kirjaston tapahtumista ja
palveluista. Instagram puolestaan toimii hieman viihteellisemmän,
idearikkaamman ja luovemman sisällön tuottamisen kanavana. Kanava saattaa
sisältää esimerkiksi Peppi Pitkätossuksi tai Pelle Hermanniksi pukeutuneita
kirjastotyöntekijöitä, jotka poseeraavat ko. hahmojen luoneiden kirjailijoiden
teosten kanssa. Tämä kaikki tähtää lukemaan innostamiseen luovan hulluuden
keinoin. Hauska juttu ja itsensä likoon laittaminen saattaa useasti johtaa
tilanteeseen, jossa ihmiset kiinnittävät huomiota, ja lähtevät juttuun ns.
mukaan.
Porin kaupunginkirjaston someläsnäolossa on siis kyse
tasapainoilusta tiedottamisen ja viihteellisyyden välillä. Asioista
tiedotetaan, unohtamatta kuitenkaan luovaa hulluutta. Kaikki tämä tähtää
siihen, että ihmiset innostuisivat ja sitoutuisivat käyttämään kirjaston
monipuolisia kokoelma- ja palvelusisältöjä.
LIKE KUSTANNUS
Otava-konsernin nykyään omistaman Like Kustannuksen tehtävä
on kustantaa kirjoja, ja merkittävä osa näistä kirjoista päätyy myös
kaupunginkirjastojen kokoelmiin. Kirjakustantamot ovat siis merkittäviä yhteistyökumppaneita
kunnallisille kirjastoille. Kustantamoja on monia, mutta Like on julkaisuprofiilinsa
johdosta yksi henkilökohtaisia suosikkejani.
Verratessa vapaamuotoisesti Porin kaupunginkirjaston
some-toimintaan voi todeta, että Like Kustannus on levittänyt somelonkeroitaan
ehkä jopa hieman laajemmalle. Instagramin ja Facebookin lisäksi Likeltä
löytyvät Twitter- ja YouTube-tilit. YouTube on Like Kustannuksellakin jäänyt
hieman vähemmälle aktiivisuudelle; muita someja päivitetään sen sijaan
säännöllisesti. Facebookista voi todeta, että Like Kustannuksen sivulla,
nimellä Like Army, on lähestulkoon 13 000 tykkääjää. Like on siis
onnistunut tavoittamaan kohtuullisen hyvän näkyvyyden jo yksinomaan
Facebookissa.
Face-sivuilla on linkitettynä kirjamainosten lisäksi myös
Like Kustannuksen kirjailijoiden muussa mediassa ilmestyneitä haastatteluja ja
henkilökuvia. Postaukset keräävät tasaisesti tykkäyksiä, joka Facebookissa on
yksi mittari määritellä näkyvyyttä. Kesällä 2021 esimerkiksi tilanne on se,
että tunnetulta elokuvaohjaajalta Quentin Tarantinolta on ilmestymässä Liken
kautta suomennos, ja tätä suomennosta sivuava hs.fi:n -haastattelu, jonka Like
Kustannus on linkittänyt sivuilleen, on kerännyt lähestulkoon 300 tykkäystä.
Tehokasta näkyvyyttä, tehokasta markkinointia, josta kaupunginkirjastot saavat
useasti vaan haaveilla.
Like Kustannuksen Instagram-tili keskittyy uutuuskirjojen
markkinoimiseen kansikuvien välityksellä. Nämäkin somepostaukset keräävät
keskimäärin noin 100 tykkäystä per julkaisu, joten myös Instagram-näkyvyys on
Likellä onnistunutta.
Twitter-tiliä Like puolestaan päivittää harvakseltaan,
keskimäärin noin kerran kuukaudessa, mutta tunnettuna sosiaalisen median
palveluna tällaisenkin tilin olemassaolo on perusteltua. Mitä laajempi
sosiaalisen median arsenaali, sitä paremmat ovat mahdollisuudet, että
tietoisuus uutuusjulkaisuista leviää, ja tämä on tehokasta markkinointia. Onkin
mielenkiintoinen kysymys sinänsä, että miksi kaupallisten toimijoiden somemarkkinoinnin
strategiat vaikuttavat tavoittavan ihmiset keskimäärin paremmin kuin vaikkapa
kunnallisen kirjaston vastaavat, siltikin, vaikka kirjastoilla olisi etunaan
ns. ilmaiset kulutushyödykkeet.
Kaupunginkirjastosta Like Kustannuksen erottaa se, että
kyseessä on kaupallinen toiminta. Eli: Kirjastosta lainataan kirjoja ilman
rahallista vastinetta, mutta kirjakustantamoiden tähtäimenä on kirjojen
myyminen ja tätä kautta taloudellisen tuloksen takominen. Kaikessa on varmasti
kyse kulttuurin hyväksi toimimisesta, mutta on mielenkiintoista myös
some-aktiivisuuden näkökulmasta tehdä tämä ero kaupallisen ja ei-kaupallisen
toiminnan välillä.
1c.)
Useimmat yleisimmistä sosiaalisen median palveluista ovat minulle nimenä ja toimintaperiaatteiltaan tuttuja, mutta periaatteessa olen kohtalaisen laiska sisällöntuottaja, ja toimintani keskittyy enimmäkseen Facebookiin ja Goodreadsiin. Epäilen syyksi, että monet harrastuksistani eivät suoranaisesti liity toimimiseen internetissä. Kuten aiemmin totesin, niin Instagramia olen suunnitellut alkavani käyttää, mutta toistaiseksi olen vasta seuraillut muiden aktiviteettejä.
Joku määritteli joskus, että ”Marko pyrkii tekemään
sosiaalisestakin mediasta henkilökohtaista mediaa”, ja tässä tuttavani
lausahduksessa saattaa olla perää. Esimerkiksi Facebookissa en käytä kaikista
tiukimpia yksityisyysasetuksia, koska koko toimintafilosofiani siellä on, että
jaan ja kirjoitan ainoastaan sellaisia asioita, joita voisin jakaa
toisenlaisissakin julkisissa yhteyksissä.
Myös kaverilistani koostuu voittopuolisesti ihmisistä,
joiden kanssa olen tekemisissä ns. oikeassakin elämässä. Oikean elämän
määritelmä on kuitenkin viimeisen noin 15 vuoden aikana mielestäni muuttunut
monisäikeisemmäksi tietoverkkojen vallatessa alaa. Yhtä lailla internetissä ja
sosiaalisessa mediassa kirjoitetut ja jaetut asiat ovat oikean elämän
ilmentymiä, koska pohjimmiltaan kyse on ihmisten välisestä kanssakäymisestä.
Itse pyrin kuitenkin säilyttämään tasapainon IRL:n ja onlinen välillä. Välillä
tunnen, että on syytä mennä pidemmäksikin aikaa offline.
Facebookissa jaan lähinnä päivittäisiä sattumuksia, sekä
ehkä työurani kannalta loogisesti erinäisiä kulttuurisisältöjä,
musiikkivideoita, katselemiani elokuvia ja lukemiani kirjoja ja sarjakuvia.
Toisaalta edellä linkitin Bandcamp-profiilini, ja aina kun sinne tulee tehtyä
jotakin, niin totta kai jaan sen Facebookissakin. Musiikkivideoiden linkitykset
tapahtuvat pääsääntöisesti YouTubesta, ja elokuvien IMDB:stä, joka
ymmärtääkseni on eräänlainen sosiaalinen media sekin.
Vuonna 2014 ammattiopintojeni aikaan kokeilin myös tubetusta viiden YouTube-videon verran. Loin gmail-tilin hassunhauskalla nimimerkillä ”Börje Pertikäinen”. Myöhemmin gmail-tilini kanssa tuli jostain syystä tunnistautumisongelmia, ja siirryin takaisin käyttämään Outlook-tunnuksiani, kun huomasin, että niillä pääsee kirjautumaan riittävissä määrin Googlen palveluihin. Syynä tähän oli se, että koska ihmisillä oli jo henk.koht. sähköpostiosoitteeni tiedossa, niin en kokenut vaivan arvoiseksi alkaa ilmoitella uutta osoitettani. Nyttemmin olen jo unohtanut ”Börje Pertikäisen” salasanat ynnä muut, koska pärjäilen Outlook-tunnuksillani, joilla päivitän esimerkiksi tätä blogia. Halutessaan lyhyeen tubetushistoriaani voi tutustua täällä, koska videot ovat näemmä tallessa:
https://www.youtube.com/channel/UCX__fNMVoNE_YkO25wNVN4Q/featured
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti