sunnuntai 8. elokuuta 2021

Opintojakson itsearviointi

 Tämä Sosiaalisen median mahdollisuudet töissä ja vapaa-ajalla -opintojakso oli mainio johdatus sisältämiinsä aihepiireihin, ja koen, että työtä oli sopivasti 5 op:n arvoiseksi kokonaisuudeksi. Olen käyttänyt internetiä jo 1990-luvun loppupuolelta alkaen, ja digitaaliset – siis myös sosiaalinen media – palvelut ovat hyvinkin lähellä työnkuvaani kunnallisessa kirjastossa. Koin, että kirjastotaustani ja työllistymiseni jo ennen valmista AMK-tutkintoa tukivat mainiosti opintojakson sisältöjä. Sain ikään kuin kaiku- ja vertailupohjaa havainnoistani työelämässä.

Paljon oli tuttua työelämässä ja omassa henk.koht. elämässä opittua, mutta opintojakso sisälsi kuitenkin paljon sellaista, jota en ollut välttämättä ajatellut selkeän johdonmukaisesti ja analyyttisesti. Erityisesti sosiaalisten verkostojen osio auttoi minua tiedostamaan sellaisiakin omia toimintamallejani, joita olen ehkä jo jollain tasolla toteuttanut, mutta vaistonvaraisesti. Asioiden oppiminen itse tekemällä ja orientoivan kurssimateriaalin avulla kuitenkin parantaa valmiuksiani työelämässä, koska aina ei voi ns. vedellä intuitiolla, vaikka silläkin varmasti voi olla roolinsa.

Yllättävää oli esimerkiksi se, että tämän opintojakson puitteissa pääsin hyödyntämään blogiani, jonka olen perustanut jo vuonna 2014. En ole ollut kovinkaan säännöllinen bloggaaja, koska usein elämään on ilmaantunut jotain muuta, mutta tämä opintojakso havahdutti minut jälleen siihen, että miten kiinnostava ja innostava internetin blogiympäristö parhaimmillaan on. Blogeissa pääset kirjoittamaan itseäsi kiinnostavista asioista persoonallisella otteella, ja jakamaan kiinnostuksen kohteitasi muillekin, ja pidän tätä ehdottomasti yhtenä sosiaalisen median ja internetin valoisana puolena. Voikin siis olla, että opintojakso inspiroi minut aloittamaan bloggaamisen uudelleen!

Asenteissani sosiaalista mediaa kohtaan tämän opintojakson aikana en huomaa merkittäviä muutoksia. Haluan edelleenkin pitää oman yksityisyyteni langat käsissäni ja valitsemillani tavoilla. Opintojakso kuitenkin syvensi monia sellaisia asioita, joita en välttämättä ollut ajatellut loppuun asti, enkä välttämättä ole vieläkään.

Tämän opintojakson suhteen en oikein osaa määritellä tavoitteitani tarkasti, ja miten ne mahdollisesti toteutuivat. Minulla on kuitenkin tiedonjano ja halu ymmärtää maailmaa ja ihmisten käyttäytymistä erilaisissa yhteyksissä – siis myös sosiaalisessa mediassa – ja sen suhteen koen tavoitteeni täyttyneiksi, koska opintojakson oppimistehtäviä tekemällä sitä väkisinkin ajattelee ja prosessoi omia näkemyksiään ja suhdettaan sosiaaliseen mediaan. Tuo suhde on monenkirjava kuin elämä itse; se ei ole pelkästään kivaa jakamista ja suosittelua, vaan myös negatiivisemmat ilmiöt, kuten huhut, suoranaiset valheet, polarisaatio ja instant opinion nostivat opintojaksolla päätään. Pidänkin tärkeänä, että myös ne oli opintojakson kokonaisuuteen sisällytetty.

Sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelman suhteen onnistumistani varmaankin täytyisi mitata niin, että sitä kokeiltaisiin käytännössä. Uskon kuitenkin keksineeni sosiaalisen median eri työkalujen yhdistämisessä yhteen tiettyyn konseptiin sellaisen näkökulman, jota ainakaan kovin laajasti ei ole kunnallisissa kirjastoissa hyödynnetty. Tämän vuoksi olikin hyvä, että opintojaksolla tällainenkin piti toteuttaa. Kuten todettua, olen kunnallisessa kirjastossa vakituisessa työssä, ja nyt minulla on idea hahmoteltuna, jota kehtaan kyllä lähteä esittelemään. Tämä olikin mahtavaa; en suorittanut pelkästään pakonomaisesti kurssitehtävää, vaan sain yhdistettyä siihen myös työelämän näkökulman.

Hyvä opintojakso. Tykkäsin. Ajankäyttö oli työni vuoksi välillä hieman haasteellista, mutta aina löytyivät ne jaksot, jolloin kykenin opintojaksoa suorittamaan. En koe siis ainakaan epäonnistuneeni, vaikka aina voisi parempaan tähdätäkin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti