Tämä Sosiaalisen median mahdollisuudet töissä ja vapaa-ajalla -opintojakso oli mainio johdatus sisältämiinsä aihepiireihin, ja koen, että työtä oli sopivasti 5 op:n arvoiseksi kokonaisuudeksi. Olen käyttänyt internetiä jo 1990-luvun loppupuolelta alkaen, ja digitaaliset – siis myös sosiaalinen media – palvelut ovat hyvinkin lähellä työnkuvaani kunnallisessa kirjastossa. Koin, että kirjastotaustani ja työllistymiseni jo ennen valmista AMK-tutkintoa tukivat mainiosti opintojakson sisältöjä. Sain ikään kuin kaiku- ja vertailupohjaa havainnoistani työelämässä.
Paljon oli tuttua työelämässä
ja omassa henk.koht. elämässä opittua, mutta opintojakso sisälsi kuitenkin
paljon sellaista, jota en ollut välttämättä ajatellut selkeän johdonmukaisesti
ja analyyttisesti. Erityisesti sosiaalisten verkostojen osio auttoi minua
tiedostamaan sellaisiakin omia toimintamallejani, joita olen ehkä jo jollain
tasolla toteuttanut, mutta vaistonvaraisesti. Asioiden oppiminen itse tekemällä
ja orientoivan kurssimateriaalin avulla kuitenkin parantaa valmiuksiani
työelämässä, koska aina ei voi ns. vedellä intuitiolla, vaikka silläkin
varmasti voi olla roolinsa.
Yllättävää oli esimerkiksi
se, että tämän opintojakson puitteissa pääsin hyödyntämään blogiani, jonka olen
perustanut jo vuonna 2014. En ole ollut kovinkaan säännöllinen bloggaaja, koska
usein elämään on ilmaantunut jotain muuta, mutta tämä opintojakso havahdutti
minut jälleen siihen, että miten kiinnostava ja innostava internetin
blogiympäristö parhaimmillaan on. Blogeissa pääset kirjoittamaan itseäsi
kiinnostavista asioista persoonallisella otteella, ja jakamaan kiinnostuksen
kohteitasi muillekin, ja pidän tätä ehdottomasti yhtenä sosiaalisen median ja
internetin valoisana puolena. Voikin siis olla, että opintojakso inspiroi minut
aloittamaan bloggaamisen uudelleen!
Asenteissani sosiaalista
mediaa kohtaan tämän opintojakson aikana en huomaa merkittäviä muutoksia.
Haluan edelleenkin pitää oman yksityisyyteni langat käsissäni ja valitsemillani
tavoilla. Opintojakso kuitenkin syvensi monia sellaisia asioita, joita en
välttämättä ollut ajatellut loppuun asti, enkä välttämättä ole vieläkään.
Tämän opintojakson suhteen
en oikein osaa määritellä tavoitteitani tarkasti, ja miten ne mahdollisesti
toteutuivat. Minulla on kuitenkin tiedonjano ja halu ymmärtää maailmaa ja
ihmisten käyttäytymistä erilaisissa yhteyksissä – siis myös sosiaalisessa
mediassa – ja sen suhteen koen tavoitteeni täyttyneiksi, koska opintojakson
oppimistehtäviä tekemällä sitä väkisinkin ajattelee ja prosessoi omia
näkemyksiään ja suhdettaan sosiaaliseen mediaan. Tuo suhde on monenkirjava kuin
elämä itse; se ei ole pelkästään kivaa jakamista ja suosittelua, vaan myös
negatiivisemmat ilmiöt, kuten huhut, suoranaiset valheet, polarisaatio ja
instant opinion nostivat opintojaksolla päätään. Pidänkin tärkeänä, että myös
ne oli opintojakson kokonaisuuteen sisällytetty.
Hyvä opintojakso. Tykkäsin. Ajankäyttö oli työni vuoksi välillä hieman haasteellista, mutta aina löytyivät ne jaksot, jolloin kykenin opintojaksoa suorittamaan. En koe siis ainakaan epäonnistuneeni, vaikka aina voisi parempaan tähdätäkin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti